როგორ სრულდება ანტინარკოტიკული სამოქმედო გეგმა

როგორ სრულდება ანტინარკოტიკული სამოქმედო გეგმა

საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს ნარკომანიასთან ბრძოლის უწყებათშორისმა საბჭომ 2021 წლის დასაწყისში დაამტკიცა 2021-2022 წლების ანტინარკოტიკული სამოქმედო გეგმა. ის ცხრა თემატური ბლოკისგან/მიმართულებისგან შედგება. ესენია:

  1. პრევენცია; 
  2. მკურნალობა და რეაბილიტაცია; 
  3. ზიანის შემცირება;
  4. მიწოდების შემცირება; 
  5. მკურნალობა, რეაბილიტაცია და ზიანის შემცირება თავისუფლების შეზღუდვის დაწესებულებებსა და პრობაციის სისტემაში; 
  6. სტიგმისა და დისკრიმინაციის დაძლევა; 
  7. საკანონმდებლო ბაზის დახვეწა; 
  8. მონაცემთა შეგროვება/ანალიზი; 
  9. პოლიტიკის განვითარება, კოორდინაცია და საერთაშორისო თანამშრომლობა.


თემატური ბლოკები ჯამურად 25 ამოცანასა (Objective) და ამ ამოცანების შესრულებისკენ მიმართულ შედარებით ვიწრო შინაარსის 82 ღონისძიებას (Activity) აერთიანებს. 

როგორ სრულდება აღნიშნული გეგმა და რა გამოწვევები არსებობს მონიტორინგის მიმართულებით, - ამ კუთხით დოკუმენტი „სოციალური სამართლიანობის ცენტრმა“ შეისწავლა და ძირითადი მიგნებებიც გამოყო. 

ორგანიზაცია დოკუმენტის ტექნიკური სახის შეფასებებთან ერთად ყურადღებას ამახვილებს ისეთ საკითხებზეც, რომლებმაც, მათი თქმით, სამოქმედო გეგმის შესრულების სრულყოფილი (რაოდენობრივი, შინაარსობრივი) შეფასება და შესრულებული ამოცანების ზუსტი რაოდენობის განსაზღვრა არსებითად გაართულა. ამ გამოწვევებს შორის ასახელებენ საჯარო ინფორმაციის ხელმიუწვდომლობას – უწყებების მიერ ინფორმაციის გაცემაზე უარის თქმას ან/და არასრულყოფილი ინფორმაციის მოწოდებას. როგორც ორგანიზაცია აღნიშნავს, 18 უწყებაში გაგზავნეს 22 განცხადება და მათგან მხოლოდ 12 უწყებისგან მიიღეს პასუხი.

ზემოთ ჩამოთვლილი მიმართულებების მიხედვით, ორგანიზაცია წერს: 

1. პრევენცია

სამოქმედო გეგმის პირველი თემატური ბლოკი ფსიქოაქტიური ნივთიერებების მოხმარების პრევენციის საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 5 ძირითადი ამოცანისა და 13 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. პრევენციის მიმართულებით ძირითადად საინფორმაციო-საგანმანათლებლო შინაარსის ღონისძიებები იყო დაგეგმილი. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებელ ორგანოდ, ძირითად შემთხვევებში, განათლების, მეცნიერების, კულტურისა და სპორტის სამინისტრო და ოკუპირებული ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტრო იყო განსაზღვრული. ორგანიზაცია აღნიშნავს, რომ ჯანდაცვის სამინისტროს საჯარო ინფორმაცია მოთხოვნიდან 6 თვის შემდეგაც კი არ მოუწოდებია. შესაბამისად, ვერ დადგინდა ვერცერთი იმ ღონისძიების შესრულების სტატუსი, რომელზეც მხოლოდ ჯანდაცვის სამინისტრო იყო პასუხისმგებელი.

რაც შეეხება განათლების სამინისტროს მიერ შესასრულებელ ღონისძიებებს, ინფორმაცია უწყებისგან არასრულყოფილი ფორმით და ზოგიერთ საკითხთან მიმართებით განზოგადებული სახით მიეწოდათ. შესაბამისად, ამ შემთხვევაშიც გაურკვეველია ცალკეული ღონისძიებების შესრულების მდგომარეობა. არასრულყოფილი ინფორმაციის მოწოდების გამო ვერ დადგინდა ისეთი მნიშვნელოვანი ამოცანების შესრულების სტატუსი, როგორიცაა მაგალითად: რთული ქცევისა და კანონთან კონფლიქტში მყოფი არასრულწლოვანებისათვის ფსიქოაქტიური ნივთიერებების ავადმოხმარების პრევენცია.

2.მკურნალობა და რეაბილიტაცია 

სამოქმედო გეგმის მეორე თემატური ბლოკი წამალდამოკიდებულების მკურნალობისა და რეაბილიტაციის საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 4 ძირითადი ამოცანისა და 8 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. 8 ღონისძიებიდან 7-ზე პასუხისმგებელი მხოლოდ ჯანდაცვის სამინისტრო და ფსიქიკური ჯანმრთელობის და ნარკომანიის პრევენციის ცენტრი იყო. არცერთ მათგანს საჯარო ინფორმაცია არ მოუწოდებია. 

მკურნალობა-რეაბილიტაციის ბლოკში არაერთი მნიშვნელოვანი ამოცანა ერთიანდება. მათ შორის ჩანაცვლებითი თერაპიის სახელმწიფო პროგრამის გეოგრაფიული გაფართოება. პროგრამის ბენეფიციართა რაოდენობის შესახებ განახლებული ინფორმაცია ჯანდაცვის სამინისტროს არც პროაქტიულად გამოუქვეყნებია და არც საჯარო ინფორმაციის სახით მოუწოდებია. ამ ინფორმაციას სრულყოფილად არც 2023-2024 წლების სამოქმედო გეგმა (საბაზისო მდგომარეობის ნაწილში) შეიცავს, რაც ნიშნავს, იმას, რომ მოცემული ამოცანის შესრულების მონიტორინგი სამომავლოდაც პრობლემად რჩება.

3.ზიანის შემცირება

სამოქმედო გეგმის მესამე თემატური ბლოკი ფსიქოაქტიური საშუალებების მოხმარების შედეგად გამოწვეული ზიანის შემცირების საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი მხოლოდ ერთი ამოცანისა და 8 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. საჯარო ინფორმაციის ხელმიუწვდომლობის გამო ამოცანების შესრულების შესახებ ინფორმაციის წყაროდ 2023-2024 წლების სამოქმედო გეგმის საბაზისო მონაცემები გამოიყენეს. გაირკვა, რომ 8 ღონისძიებიდან სრულად შესრულდა მხოლოდ 3.

4.მიწოდების შემცირება

სამოქმედო გეგმის მეოთხე თემატური ბლოკი ნარკოტიკული საშუალებების, ფსიქოტროპული ნივთიერებებისა და პრეკურსორების მიწოდების/უკანონო ბრუნვის შემცირების საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 5 ძირითადი ამოცანისა და 14 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებელ ორგანოდ, ძირითად შემთხვევებში, შინაგან საქმეთა სამინისტროა განსაზღვრული. ამის მიუხედავად, შინაგან საქმეთა სამინისტრომ საჯარო ინფორმაციის მოთხოვნა იუსტიციის სამინისტროს გადაუგზავნა. ამ უკანასკნელისგან კი ყველა საკითხზე სრულყოფილი ინფორმაცია არ მიგვიღია. გამოთხოვილი საჯარო ინფორმაციისა და 2023-2024 წლების სამოქმედო გეგმის საბაზისო მონაცემების მიხედვით, 14 ღონისძიებიდან სრულად შესრულდა 4.

5.მკურნალობა, რეაბილიტაცია და ზიანის შემცირება თავისუფლების შეზღუდვის დაწესებულებებსა და პრობაციის სისტემაში 

სამოქმედო გეგმის მეხუთე თემატური ბლოკი თავისუფლების აღკვეთის/შეზღუდვის დაწესებულებებსა და პრობაციის სისტემაში მკურნალობა-რეაბილიტაციისა და ზიანის შემცირების საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 2 ძირითადი ამოცანისა და 13 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებელ ორგანოდ, ძირითად შემთხვევებში, სპეციალური პენიტენციური სამსახური და პრობაციის სააგენტო იყო განსაზღვრული. სპეციალურ პენიტენციურ სამსახურს საჯარო ინფორმაცია საერთოდ არ მოუწოდებია. შედეგად, ამ ბლოკშიც ბევრი ღონისძიების შესრულების მდგომარეობა დარჩა უცნობი. გამოთხოვილი საჯარო ინფორმაციითა და 2023-2024 წლების სამოქმედო გეგმის საბაზისო მონაცემების მიხედვით, 13 ღონისძიებიდან სრულად შესრულდა – 1.
 
6.სტიგმისა და დისკრიმინაციის დაძლევა 

სამოქმედო გეგმის მეექვსე თემატური ბლოკი წამალდამოკიდებულთა მიმართ დისკრიმინაციულ მიდგომების გადალახვას უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი მხოლოდ ერთი ძირითადი ამოცანისა და 4 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებლობა სხვადასხვა დაწესებულებას, მათ შორის: ჯანდაცვის სამინისტროს, პროკურატურას, იუსტიციის სასწავლო ცენტრსა და პენიტენციურ სამსახურს ჰქონდა დაკისრებული. იუსტიციის სასწავლო ცენტრისა და გენერალური პროკურატურისგან მიღებული ინფორმაციით, 4 ღონისძიებიდან სრულად შესრულდა 2.
 
7.საკანონმდებლო ბაზის დახვეწა სამოქმედო გეგმის მეშვიდე თემატური ბლოკი

საკანონმდებლო ჩარჩოს გაუმჯობესებას ეხება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი მხოლოდ ერთი ამოცანისა და 3 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებელ სუბიექტად არა ერთი კონკრეტული ორგანო, არამედ ნარკომანიასთან ბრძოლის უწყებათაშორისი საკოორდინაციო საბჭოს ყველა წევრი უწყებაა განსაზღვრული. საკანონმდებლო ბაზის დახვეწა ანტინარკოტიკული სამოქმედო გეგმის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი მიმართულებაა, ვინაიდან კანონმდებლობის ცვლილების გარეშე წარმოუდგენელია ნარკოვითარების გაუმჯობესება და ნარკოტიკულ დანაშაულებში ბრალდებული/მსჯავრდებული პირების უფლებრივი მდგომარეობის გაუმჯობესება. აღნიშნულის მიუხედავად, ამ თემატურ ბლოკში განსაზღვრული ღონისძიებებიდან არცერთი არ შესრულებულა. საანგარიშო პერიოდში (2021-2022 წლებში) ნარკოკანონმდებლობაში მნიშვნელოვანი ცვლილებები არ განხორციელებულა, პარლამენტში ინიცირებული კანონპროექტები კი ფრაგმენტული და არაარსებითია. მაგალითად: საანგარიშო პერიოდში ინიცირებული კანონპროექტით, ბრუნვისათვის მკაცრად შეზღუდული ნარკოტიკული საშუალებების ნუსხას რვა ახალი ნივთიერება დაემატა.
აგრეთვე საანგარიშო პერიოდში დაინიცირდა კანონპროექტი, რომლითაც ახლებურად განისაზღვრა სპეციალურ კონტროლს დაქვემდებარებული ნივთიერება – ბუპრენორფინის (ე.წ. სუბუტექსის) მცირე, საშუალო (სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობის საწყისი), დიდი და განსაკუთრებით დიდი ოდენობები.
ნარკოპოლიტიკის მარეგულირებელი პრობლემურია აგრეთვე საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილებების კანონმდებლობაში ასახვის საკითხიც. 2022 წელს ნარკოტიკულ დანაშაულებთან დაკავშირებით მიღებული არცერთი გადაწყვეტილება არ არის ასახული სისხლის სამართლის კოდექსში, რაც სამართლებრივ ბუნდოვანებას იწვევს. კანონმდებლობა ძირეულ და ფუნდამენტურ ცვლილებებს საჭიროებს. იუსტიციის სამინისტროსგან მიღებული ინფორმაციით, საანგარიშო პერიოდში საკანონმდებლო ჩარჩოს გადახედვა და ანალიზი არ განხორციელებულა.
 
8.მონაცემთა შეგროვება და ანალიზი 

სამოქმედო გეგმის მერვე თემატური ბლოკი ნარკოვითარების მონიტორინგისთვის საჭირო მონაცემების შეგროვებისა და ანალიზის საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 3 ძირითადი ამოცანისა და 11 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ ღონისძიებების შესრულებაზე პასუხისმგებელ სუბიექტად კი, ძირითად შემთხვევებში, ნარკოვითარების მონიტორინგის ეროვნული ცენტრია განსაზღვრული. გამოთხოვილი საჯარო ინფორმაციისა და 2023-2024 წლების სამოქმედო გეგმის საბაზისო მონაცემების მიხედვით, 11 ღონისძიებიდან სრულად შესრულდა – 6. 
 
9.პოლიტიკის განვითარება, კოორდინაცია და საერთაშორისო თანამშრომლობა 

სამოქმედო გეგმის მე-9 მიმართულება პოლიტიკის განვითარების საკითხებს უკავშირდება. გეგმის აღნიშნული ნაწილი 3 ძირითადი ამოცანისა და 8 განსახორციელებელი ღონისძიებისგან შედგება. ამ აქტივობების შესრულებაზე პასუხისმგებელ ორგანოდ იუსტიციის სამინისტრო და ნარკომანიასთან ბრძოლის უწყებათაშორისი საბჭოა განსაზღვრული. პოლიტიკისა და საერთაშორისო თანამშრომლობის განვითარების მიმართულებით განსახორციელებელი აქტივობები მასშტაბური და გრძელვადიან შედეგზე ორიენტირებულია. შესაბამისად, ამ ღონისძიებების დაგეგმვა-განხორციელება უწყებებს შორის ფართო კოორდინაციასა და მრავალსექტორულ, სისტემურ ხედვას მოითხოვს. იუსტიციის სამინისტროსგან გამოთხოვილი ინფორმაციით, პოლიტიკის განვითარების მიმართულებით განსაზღვრული 8 ღონისძიებიდან, სრულად შესრულდა – 6.
 
ავტორი: ნათია ამირანაშვილი
ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებები ბაზარზე და მზარდი ტენდენცია - რამდენად მნიშვნელოვანია სრულყოფილი პრევენცია

ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებები ბაზარზე და მზარდი ტენდენცია - რამდენად მნიშვნელოვანია სრულყოფილი პრევენცია

9 თებერვალი, 2024
რჩევები მშობლებს | მოზარდებში ნარკოტიკული საშუალებების მოხმარების შესახებ

რჩევები მშობლებს | მოზარდებში ნარკოტიკული საშუალებების მოხმარების შესახებ

6 თებერვალი, 2024
ოპიოიდებზე დამოკიდებულება და მკურნალობა | ხშირად დასმული შეკითხვები

ოპიოიდებზე დამოკიდებულება და მკურნალობა | ხშირად დასმული შეკითხვები

6 თებერვალი, 2024
საჯარო მიმართვა ჯანდაცვის სამინისტროს

საჯარო მიმართვა ჯანდაცვის სამინისტროს

6 თებერვალი, 2024